REVIEW DOOM ETERNAL

POSTED BY Peter maart 31, 2020

Review : DOOM ETERNAL

Daar is hij dan de review van doom eternal. Na vele uren van brutal kills en tientallen munitie er door heen te laten knallen, hebben we een compleet overzicht van wat deze game nu te bieden heeft en of de naam zijn eer aan doet na het laatste deel dat in 2016 was uitgekomen.

Zodra je de game opstart begin je het avontuur al met een vette openingsscène, jij als de slayer die de aarde moet redden van het het monsterlijke gespuis zet gelijk de toon aan het begin van de game en zelfs daarna.

TAKTIEK KOMT ERBIJ KIJKEN.

Het is in Doom Eternal bovendien van belang om erg goed op je voorraden te letten en ze op tijd aan te vullen door op het juiste moment de juiste Glory Kill te maken. Waren die in Doom 2016 vooral leuk, in Doom Eternal zijn Glory Kills een zeer nuttig en vooral noodzakelijk hulpmiddel. Doom Eternal is pittiger dan zijn voorganger. Je treft meer tegenstanders, en ze zijn ook sterker. Met Runes en Sentinel Crystals kun je echter de nodige details aanpassen. Dat moet ervoor zorgen dat je de zwakheden in je eigen speelstijl enigszins compenseert. Zo is het dus op elk moment kijken wat je doet, of je nu met een kettingzaag gebruikt om munitie bij elkaar te krijgen of door een glory kill te maken en je health aan te vullen.

MEER DAN ALLEEN EEN VERHAAL.

In DOOM Eternal heb je een Main Hub waar je tussen missies door terugkomt. Het biedt een compleet andere ervaring dan de vorige game uit 2016, waar alle levels elkaar opvolgden. In het Fortress of DOOM kan je best veel doen. Met Sentinel Batteries kan je upgrades ontgrendelen, waar door je extra upgrades ken vrij spelen en zo je slayer sterker te maken,  maar je kan de batterijen ook gebruiken om nieuwe outfits te ontgrendelen om je Slayer mee te personaliseren. Ook kan je in de Fortress of DOOM het Ripatorium vinden. Dit is een demonengevangenis die je vrijwillig kan betreden om je rip and tear skillste verbeteren zie dit als een soort training ruimte om je moves en jouw speelstyle zo af te stellen wat voor jou werkt . Het biedt je de mogelijkheid om een beetje te experimenteren met nieuwe runesof om wapens te testen die je normaal eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt.

Verder kan je alle dingen bekijken die je in DOOM Eternal hebt verzameld en er is heel veel te verzamelen. In ieder level kun je wel een paar geheime ruimtes vinden waar spullen verborgen liggen. Zo kan je LP’s vinden met bekende soundtracks, vervolgens kan je ze dan luisteren in het Fortress of DOOM. Daarnaast kan je ook upgrades, speelgoedfiguren en cheat codes vinden. Nou zie ik je fronsen bij cheat codes. Geen zorgen, je kan ze alleen gebruiken als je een level opnieuw wil spelen. Het is een aanrader, want zoveel plezier zal je zelden beleven. Vooral omdat je alle verzamelde cheat codes in één keer kan activeren. Zo kan je ervoor kiezen om een permanente Overdrive pickupte combineren met een permanente Berserk pickup:plezier gegarandeerd. Het voegt een nieuwe laag toe aan een game die uit zichzelf al heel stevig staat.

MULTIPLAYER.

DOOM Eternal bevat geen traditionele multiplayer meer, maar een gloednieuwe modus genaamd Battlemode. Dit is een 1 vs 2 multiplayer wedstrijd waarbij de Doomguy het opneemt tegen twee demonen, die worden gecontroleerd door twee echte spelers. Het idee klink heel leuk, maar jammer genoeg hebben wij deze modus niet kunnen testen omdat op het moment van schrijven de servers nog niet online zijn. Nadat deze game officieel uit is, gaan we aan de slag met deze modus en indien nodig gaan we de eindscore aanpassen.

CONCLUSSIE.

Doom Eternal is een schot in de roos. Behalve de zwakke Fortress Of Doom-hub waar je tussen missies soms belandt, verrijkt elke innovatie de briljante basis van zijn voorganger. De combat is strak en tactisch diepgaand, en de hoge moeilijkheidsgraad verplicht je om van elke strategische taktiek gebruik te maken. Hoewel het grote aantal upgrades soms onoverzichtelijk kan zijn, is bijna alles nuttig in de strijd tegen de demonen en vormt het progressiesysteem een ideale incentive om elk hoekje van elke omgeving uit te kammen. Bovendien is ieder level geweldig opgebouwd, waardoor je steeds uitkijkt naar welke verrassing id Software nu weer in petto heeft. Doom Eternal is een voorbeeld van hoe je een reeks niet enkel springlevend houdt, maar weer aan de top van zijn genre zet. https://www.gamemania.nl/Games/playstation-4/142400_doom-eternal