Review – Final Fantasy 7 remake

POSTED BY Peter april 17, 2020

FINAL FANTASY 7 REMAKE : Review

De game die al vanaf 2005 was aangekondigd als Tech demo op de e3 toen is dan nu eindelijk uit en menig final fantasy fan kan eindelijk beginnen aan dit waanzinnige avontuur.

Graphics zijn prachtig en nemen je mee.

De demo van Final Fantasy VII Remake gaf al een goede vibe wat betreft de visuele stijl van de game, maar hoe meer je van de game ziet, hoe mooier het totaalplaatje is. De personages in de game, de locaties die je bezoekt, de animaties in de gevechten of het oproepen van een Summon. Alles ziet er stuk voor stuk fantastisch uit en spat van je beeldscherm af. Het is enerzijds heerlijk herkenbaar wanneer je het bronmateriaal kent, maar laat tegelijkertijd zoveel meer zien dan destijds en neemt je daarom echt mee in het verhaal. Hierdoor zit je bij elke cut scene op het puntje van je stoel.

Het wel Bekroonde verhaal van nummer 7

Je begint het verhaal met Cloud Strife: Een SOLDIER-huurling die de groep rebbelen genaamd AVALANCHE tegen betaling bijstaat om een aanslag te plegen op een van de vele reactoren van Shinra die zich in de stad Midgar bevinden. Shinra misbruikt in hun ogen de Lifestream die door de aarde wordt geproduceerd om op grote schaal Mako-energie te maken. De aarde raakt in hun ogen uitgeput en daar moet een stokje voor worden gestoken. Zonder al te veel het verhaal prijs te geven, dat in grote lijnen overeenkomt met het origineel uit het spel van ’97, uiteindelijk komt het erop neer dat jij als Cloud verzeild raakt in een enorme clinch tussen de hogere machten bij Shinra en de groep rebellen. Met alle gevolgen van dien.

Final Fantasy vechtsysteem

Het grootste verschil tussen Final Fantasy 7 Remake en Final Fantasy VII is ongetwijfeld de manier waarop je met monsters en andere vijanden vecht. Het origineel stond bekend om zijn enorm fijne turn-based combat, waarbij je rustig wachtte tot je ATB-balk vol was om dan een aanval uit te voeren. Sommige van die elementen zijn behouden, maar gevechten focussen zich nu veel meer op actie in real-time.

Je party zal voor het grootste deel bestaan uit drie personages waartussen je kan wisselen. Je controleert één personage per keer, terwijl de andere twee automatisch hun ding doen. Wisselen tussen de personages kan met een druk op de knop en is vaak nodig, want iedereen heeft andere vaardigheden die van pas kunnen komen tijdens een gevecht. Strategisch denken is nodig, want jij gaat bijvoorbeeld geen vliegend monster aanvallen met het zwaard van Cloud. Terwijl je aanvallen uitvoert met je wapen en je strategisch opstelt, zal je ATB-balk zich vullen, waarna je sterkere aanvallen of spells kan gebruiken, maar ook items zoals potions of de bekende phoenix down. Tijdens de selectie hiervan staat de tijd even stil, om je daarna direct terug in de actie te gooien.

Conclusie voor de Final

Final Fantasy 7 Remake is een spektakel van begin tot eind. Je kunt zien hoeveel zorg er is besteed om dit verhaal tot leven te brengen voor een modern publiek. Als een herontdekking van een klassieker met veel verrassingen in petto. Bied de Remake boeiende ervaringen voor zowel oude fans als nieuwkomers. Het actievolle gevecht, het boeiende verhaal en de prachtig gedetailleerde setting herinneren je er met succes aan waarom Final Fantasy 7 zo geliefd is bij velen. Natuurlijk komen er nog 2 delen uit die ons het vervolg geven op dit spannende verhaal maar dat zal zeker nog wel even duren.