Review – The Last Of Us II

POSTED BY Peter juni 21, 2020

The Last Of Us Part II : Review
De Playstation game serie die je wel moet hebben gespeelt, komt dan nu eindelijk met een vervolg en wij laten jouw weten of het vervolg net zo kan tippen als ze voorganger of misschien wel zelfs beter is.

Tragiic review the last of us

The Last Of Us vervolgt het Verhaal

The Last of Us: Part II speelt zich vijf jaar later dan het eerste deel af. Joël en Ellie hebben zich inderdaad gevestigd in Jackson en de sfeer is flink veranderd. Waar het tweetal vijf jaar eerder nog continu op de vlucht was, is nu rust. Binnen de stadsmuren van Jackson hebben Joël en Ellie een leven opgebouwd, compleet met vrienden, relaties en alle rompslomp die daarbij komt kijken.

Belangrijker is nu: ze maken deel uit van de groep die af en toe naar buiten gaat om patrouilles uit te voeren in de omgeving. Op deze manier kunnende Infected weggehouden worden bij Jackson en kan het stadje veilig voortbestaan. Dat verandert echter als op een dag een andere groep mensen in de buurt blijkt te zijn, en wel met kwade bedoelingen. De groep laat duidelijk zijn sporen na in Jackson en kiest daarna het hazenpad. Ellie en de rest laten het er niet bij zitten en trekken richting Seattle, de thuisbasis van de WLF. Dat niet alleen: de WLF blijkt in een soort burgeroorlog te zijn verwikkeld met de Seraphites, een andere groepering. Ellie komt zodoende dus ook nog in een soort burgeroorlog terecht, Op een drietal momenten dachten we dat we het einde van het spel bereikt hadden, maar niets bleek minder waar. Na de eerste keerwaarin we alles grondig doorzochten en tijdens veel gevechtsscènes zo lang mogelijk slopen, kostte ons een goede 28 uur om dan wel het meeste uit de game te halen.

Het Doel om te Overleven

De basisgameplay van The Last of Us: Part II  is nog grotendeels dezelfde gebleven. Het spel is voornamelijk verdeeld in momenten waar je kan verkennen en heel soms een eenvoudige puzzel moet oplossen, en momenten waar het eerder over sluipen of vechten gaat. Overal moet je kasten en deuren opentrekken op zoek naar pillen om jezelf te verbeteren, naar noodzakelijke en zeldzame munitie, of naar verschillende materialen om je wapens te upgraden en handige voorwerpen te maken.Tragiic review the last of us

Bij deze laatste keren oude vrienden zoals de molotovcocktail en de trap bombs terug, maar kan je ook nieuwe elementen gebruiken zoals een kortstondige geluiddemper voor je pistool of een stun bomb. Soms liggen deze materialen duidelijk in het zicht zomaar voor het grijpen, maar soms moet je er goed naar zoeken.

Vrijheid is Blijheid:

Alhoewel Seattle geen open wereld is, biedt deze toch een stuk meer open ruimtes dan de gebieden uit het origineel. Wat dat betreft pakt Naughty Dog altijd al een stukje gameplayvernieuwing uit hun vorige games en dit hebben ze dan ook duidelijk uit Uncharted 4 gehaald en toch net weer iets uitgebreid en aangepast zodat het ook in The Last of Us: Part 2 erg goed tot zijn recht komt.Tragiic review the last of us

Doordat het meer open is, heb je nog meer mogelijkheden om langs je vijand te sluipen of de omgeving te verkennen. Dit laatste is ook erg belangrijk als je op zoek bent naar middelen om bijvoorbeeld health aan te maken of naar kogels voor je wapens. Immers is dit nog steeds allemaal erg schaars en zul je dus goed moeten zoeken.
Echter geeft de minder lineaire gameplay soms ook wel een klein nadeel met zich mee. Je zult soms wat langer moeten zoeken naar wat nou precies de bedoeling is. Vooral in de wat donkere gebieden zul je soms flink aan het zoeken zijn. Gelukkig kun je hiervoor wel een optie aanzetten die je dan even een hint geeft en anders zal je partner even een opmerking maakt waar je wat mee kunt.

Beeld en Geluid als een Film:

De gameplay en het verhaal zijn dus allebei dik in orde. Hoe zit het dan met het audiovisuele van The Last Of Us: Part II? Het is duidelijk dat de PS4 op zijn einde loopt met wat ontwikkelaars eruit kunnen halen. Maar wat Naughty Dog er alsnog uit heeft weten te slepen is geregeld adembenemend mooi. Natuurlijk heeft de studio met Uncharted 4 al laten zien dat ze heer en meester zijn op het neerzetten van grote vlaktes, spectaculaire achtervolgingen en explosieve slotstukken.

je bezoekt enorme gebieden die je te voet en te paard verkent en allerlei soorten begroeiing en weerelementen komen voorbij. Van sneeuwstormen die opzetten waar je met je paard doorheen moet navigeren, het effect van sneeuw dat van takken valt als je er tegenaan komt, regenbuien in de nacht die een bosrijk gebied doen glanzen als er vuureffecten op weerspiegeld worden tot de uitgestrekte en overgroeide stukken van Seattle die geregeld verborgen items opleveren als je ze verkent; de game ziet er fantastisch uit.

Tragiic review the last of us

Op het gebied van geluid loont het om een goede geluidsinstallatie of koptelefoon te hebben, want tijdens het rondsluipen door de bossen kun je zo beter inspelen op welke route je wilt gebruiken om tegenstanders uit te schakelen. Althans, als je ervoor kiest om de strijd aan te gaan. De gebieden in TLOUPII zijn namelijk vrij groot en hebben genoeg mogelijkheden om via een andere route tegenstanders zelfs volledig te ontlopen. Natuurlijk zijn er gescripte gevechten die bij het verhaal horen, maar je hebt buiten die momenten veel vrijheid om tegenstanders gewoon te negeren.

Conclusie:

The Last of Us Part II hoeft waarschijnlijk weinig te bewijzen om mensen enthousiast te maken en de game te laten kopen. Het is bij voorbaat een van dé games van aankomend jaar, en het weerzien met de nu volwassen Ellie, En de nog steeds in leven zijnde Joël en alle andere personages die een rol zullen spelen, belooft nu al memorabel te worden. The Last of Us: Part II wordt een game die laat zien waar videogames toe in staat zijn op het gebied van storytelling, maar dat is niet bepaald een verrassing. Wat dat betreft is de meer soepele, actievere gameplay een groter nieuwtje dat we overhouden aan deze previewsessie. Die gameplay blijft verder onveranderd spannend en soms angstaanjagend, met daarbij een belangrijke rol voor zowel menselijke vijanden als de Clickers en andere Infected die Ellie en Joël tegenkomen.

Tragiic review the last of us

Neem daarbij de geweldige graphics en de prachtige muziek en geluidseffecten, dat er af en toe momenten zijn dat je stil blijft staan en de prachtige omgeving tot je neemt. Met de playstation 5 opkomst is dit de game die je wil hebben om nog alles uit de playstation 4 te halen en voor jezelf met deze titel een geweldige current gen generatie af te kunnen sluiten.